PARLAMENT ROZHODUJE O PŘÍPRAVÁCH UČITELŮ?

Nevěřil jsem vlastním uším, když jsem slyšel  že dnes bude parlament jednat o tom, zda mohou učitelé dělat přípravy na vyučování doma. To už nemají zákonodárci  jiné téma, na kterém by dohodli? Nebo je to  tak akutní problém, že se jim musí v hektické předvolební době právě  zabývat? Nutí to hledat podtext, proč je  otázka pracovní doby učitelů právě teď na stole.

Odhaduji, že většina učitelů si stejně jako já dnes klade výše uvedené otázky a jen se diví… O tom kde učitel dělá své přípravy je přeci na školách dávno jasno. Nezažil jsem školu, kde by o tom nerozhodoval sám učitel. Je přece docela jedno, dělá-li je ve škole nebo doma. Otázka skrývající se pod tímto pseudoproblémem je jiná: Jak je to s pracovní dobou učitele a jeho pracovním úvazkem? O tom se vedou věčné diskuse s veřejností   a tady se situace škola od školy docela významným způsobem  liší.

    Jsou školy kde ředitel do těchto záležitostí vůbec nevstupuje. Hlídá dodržování rozvrhu hodin a nástup učitelů do vyučování. Jak dlouhou dobu tráví učitelé ve škole a co tam dělají nijak zvlášť nereguluje. To pravda  není zcela ideální přístup. To proto že pokud si pracovní dobu určují sami učitelé, je nasnadě  že většina z nich mizí ze školy jen několik minut po své poslední vyučovací hodině.   Pak je na místě otázka, jak naplňují zákonem danou pracovní dobu, když jejich úvazek je asi poloviční?!A to je častým předmětem kritiky veřejnosti, zvláště na malých městech, kde jsou školy a učitelé pod drobnohledem veřejnosti daleko více než ve větších městech.

  A tak pro uklidnění veřejnosti zavádějí ředitelé povinný pobyt ve školní budově do určitě hodiny, údajně za účelem přípravy na vyučování. Každý učitel ví, že je to jenom záminka jak ve sborově učitele udržet do odpoledních hodin. Až do času, kdy se většina pracujících vrací z práce domů. Přitom každý učitel ví, že o přípravy v době ředitelem nařízeného pobytu ve škole vůbec nejde, protože přípravy si dělá většina učitelů doma, často i ráno, nebo o přestávce před vyučovací hodinou. A nebo je případně mnozí učitelé nedělají vůbec.

   A tak parlament, kam dorazily stížnosti učitelů na praktiky těch přísnějších a důslednějších ředitelů kteří je ve škole „nezákonně“ zadržují, příjme  zákon který umožní, aby si přípravy mohly dělat doma. Bez ohledu na to, jak na to bude nahlížet veřejnost. Uzákoní tím vlastně současný většinový stav a opět vystaví učitele tvrdé kritice veřejnosti, jak že se ti učitelé mají a za co vlastně berou své peníze. Napadá mne zda to není jediný důvod přijímané novely. Nebo je za tím ještě něco jiného? Třeba příprava na ponížení platů učitelů v rámci krize, s poukazem na to, že mohou odejít odpoledne ze školy po výuce domů,  za což musí mít menší peníze. Dokážete přidat k mým domněnkám nějaký další důvod, který vede zákonodárce k  uzákonění úlevy z povinnosti být na pracovišti celou předepsanou pracovní dobu?