KRASOPIS, TĚLOCVIK A KRESLENÍ…

…to jsou předměty, které uvedl  Hurvínek Spejblovi, když se ho taťka ptal, co bylo  nového ve škole. Vybral si svoje úspěšné předměty, aby nemusel zdůvodńovat své nezdary. Vyjmenované předměty byly z jeho pohledu zcela bezproblémové. Vzpomněl jsem si na epizodu ze staré gramofonové desky, kterou jsem si pouště v dětství. Mají naše děti také vé oblíbené a pohodové předměty? Domnívám se, že ani jeden z předmětů uvedený v titulku článku by současní žáci neuvedli.

Už proto, že krasopis se na školách  dávno  neučí.  Proč taky, v éře psacích strojů a počítačů? A kreslení?  Výtvarnou výchovu bych dnes ve škole učit nechtěl. Poslouchám dokoa opakvasné nářky kolegyně-výtvarnice. Žáci si nenosí  potřeby na vyučování a na jejich nákup škola nemá peníze. A tak v hodině mnozí žáci sedí a zlobí, protože nemají žádnou jinou činnost.

A co tělocvik? Ten přece musí i současní žáci milovat!  Ale ouha!  Obrázek nám podává hodina tělesné výchovy dívek v 9. ročníku. Z 18 dívek cvičí jen čtyři. Ostatní děvčata sedí na lavičce a v pohodě se pochechtávají snaze cvičících spolužaček. Přinesly si z domova omluvenky: vymknutý kotník, náhlá slabost, bolesti zubů, nemocná babička, menzes…  Je  vůbec možné, co všechno si rodina vymyslí jen pro to, aby se dceruška vyhnula organizovanému pohybu? Třeba jen ty nešťastné „měsíčky“. Některá z dívek je zkusila učitelce vykazovat i 2krát týdně a 5kráít za měsíc. Kolegyně  tělocvikářka si musela koupit pro každou žákyni kalendář, a tam si periodu u každé z dívek vyznsčuje. Jinak nemá šanci to ohlídat. Takže Hurvínek má opět smůlu.

 Nedá se nic dělat, pohled naší mládeže na školní předměty  se od Hurvínkova dospívání podstatně  změnil. Dnešní žáci milují počítače a k oblíbeným předmětům patří u většiny z nich informatika. Uvádí to víc než polovina vycházejících žáků. Škoda že hodinová dotace doporučená Rámcovým vzdělávacím programem počet vyučovaných hodin  tak ostře ořezal. Ale s tím  si ŠVP školy poradí. Třeba na úkor těch vyjmenovaných, které žáky moc nebaví.

Buďme ale objektivní. V každé třídě se i dnes najdou mezi žáky příznivci zeměpisu, nebo dějepisu. Někdo fandí cizím jazykům, jiný přírodopisu. Co se ale ukazuje jako pravidlo, do autu se dostávají předměty s technickým zaměřením. K trvale neoblíbené matematice se přidává fyzika a chemie. Absolutně nejméně příznivců má na školách mezi žáky čeština. To je zarážející a učitele tohoto předmětu by to mělo vést k zamyšlení.Ale co, vlastenectví se už dneska neností. Jsme přece Evropané!