DISKUSE K REFORMĚ

Probíhající změna ve školství vyvolává diskuse nejen v učitelské veřejnosti, ale v celé společnosti. Dnes po ránu jsem narazil na článek Emilie Thomitzkové v Britských listech : Je smyslem školské reformy učit nově? Další z mnoha názorů na současné dění na školách, nutí k zamyšlení.

 

Článek rozhodně stojí za přečtení. Vyjařuje názory na reformu, které sdílí značná část společnosti. Já bych dokonce řekl, že ho sdílí většina našich učitelů. Nechci tu znovu reprodukovat myšlenky autorky, ani s jejími názory polemizovat. Její vyjádření do značné míry odráží realitu.  Změny ve školství musí jít ruku v ruce se změnou myšlení učitelů. Jsou toho  současní učitelé, vyčerpaní mnoha každodenními problémy ve škole i ve svém životě vůbec schopni?  Chtějí učitelé vůbec nějakou změnu? A pokud změnu, tak do jaké hloubky a v jaké šíři záběru? Naléhavé a logické otázky.

  Pokusím se o osobní pohled v odpovědi na předložené otázky. Od začátku jsem se změn přicházejích s reformou  neobával. Naopak, vítal jsem je. Dávno cítím, že to co se dnes učí a jak se učí, neodpovídá zájmům, schopnostem a hlavně budoucí potřebě současných žáků. Dávno před reformou jsem proto hledal způsoby, jak výuku změnit v používaných metodách. V obsahu se toho měnit moc nedalo, protože jsem se vystavoval nebezpečí, že při kontrole budu jen  těžko vysvětlovat, že učím něco co není v osnovách. A právě v možnosti změny obsahu výuky, v tom je přednost současné reformy. Poprvé se učitelům naskytla možnost, vytvořit si podle podmínek školy a možnosti svých žáků, obsah vyučování sami. Tam kde to učitelé takto pochopili a odpracovali si to ve společné shodě a přípravě,  navíc dokázali vše srovnat do společného školního programu, tam jsou dnes takříkajíc za vodou. Ale tam kde čekali že to někdo udělá za ně, nebo to dokonce odněkud opsali, tam musí zákonitě přijít problémy. Stále si myslím, že současná reforma je promarněná šance pro učitele, pro školu budoucnosti. A je velkou vinou těch, kteří měli tuto šanci učitelům ( a hlavně ředitelům) vysvětlit a přesvědčit je o užitečnosti takové snahy, že to nedokázali. Navíc zvoleným administrativním postupem učitele a dnes už i veřejnost od této užitečné a nutné cesty odradili.