… jako že jim nikdy nebudu a ani nechci být, viděl bych své priority jinde, než jak je uvádí současný ministr pan Josef Dobeš ve svém videorozhovoru, kterým se obrací na učitele , v souvislosti se začátkem nového školního roku. Ne že bych s jím uváděným programem nesouhlasil. Uvedené priority chápu a v podstatě jsem s nimi ve shodě. Ale …
…přidal bych některé další, které jsem v jeho vystoupení a zápisu na tabuli nenašel a které považuji, při jeho snaze po lepším fungování školství, také za důležité.
Uvádím je zde:
- znovu bych prověřil formální stránku reformy a snažil bych se maximálně omezit zbytečnou a nadměrnou administrativu s ní spojenou
- zrušil bych financování školství v závislosti na počtu žáků a studentů a hledal jiné mechanismy rozdělávání peněz podle kvality a výsledků práce dané školy
- zrušil bych školní inspekci, která v současné podobě svoji roli dohledu nad kvalitou škol plní zcela formálně a nedostatečně
- zrušil bych konkurzy na ředitele škol, které jsou zbytečné, když do funkcí jsou pak voleni stejně úplně jiní kandidáti
- omezil bych funkční období působení ředitele na jedné škole a dovolil mu obhájit svůj post pouze jednou
- zjednodušil bych zbytečnou administrativu, která dnes zatěžuje učitele a znechucuje jim práci
- posílil bych roli sdružení rodičů dané školy a místních Rad školy a dal jím větší pravomoci
Líbilo se mi, že pan ministr své priority uvedl tak přehledně a za použití tradičních a dnes opovrhovaných pomůcek, jako je křída a stará dobrá tabule. Přestože sám podporují moderní technické přístupy ve školství, jsem jako starý kantor přesvědčen., že stále nejsou a ještě dlouho nebudou překonány.
Přeji mu, aby se podařilo alespoň některé z jím uváděných bodů naplnit. A k těm svým doplňujícím návrhům? Nepočítám s tím, že svůj návrh o ně rozšíří. Ale třeba o nich se svými spolupracovníky alespoň popřemýšlí. A já se k nim ve svém diáři postupně vrátím a pokusím se je objasnit.