KDYBYCH BYL MINISTREM ŠKOLSTVÍ…

… jako že jim nikdy nebudu a ani nechci být, viděl bych své priority jinde, než jak je uvádí současný ministr pan Josef Dobeš ve svém videorozhovoru, kterým se obrací na učitele , v souvislosti se začátkem nového školního roku. Ne že bych s jím uváděným programem nesouhlasil.  Uvedené priority chápu a v podstatě jsem s nimi ve shodě. Ale …

 

 

…přidal bych některé další, které jsem v jeho vystoupení a zápisu na tabuli nenašel a které považuji,  při jeho snaze po lepším fungování školství,  také za důležité.

Uvádím je zde:

  •     znovu bych prověřil formální stránku reformy a snažil bych se maximálně omezit zbytečnou a nadměrnou administrativu s ní  spojenou
  •    zrušil bych financování školství v závislosti na počtu žáků a studentů a hledal jiné mechanismy rozdělávání peněz podle kvality a výsledků práce dané školy
  • zrušil bych školní inspekci, která  v současné podobě svoji roli dohledu nad kvalitou škol plní zcela formálně a nedostatečně
  • zrušil bych konkurzy na ředitele škol, které jsou zbytečné, když  do funkcí jsou pak voleni stejně úplně  jiní kandidáti
  • omezil bych funkční období působení ředitele na jedné škole a dovolil mu obhájit svůj post pouze jednou
  • zjednodušil bych zbytečnou administrativu, která dnes zatěžuje učitele a znechucuje jim práci
  • posílil bych roli sdružení rodičů dané školy a místních Rad školy a dal jím větší pravomoci

Líbilo se mi, že pan ministr své priority uvedl tak přehledně a za použití tradičních a dnes opovrhovaných pomůcek, jako je křída a stará dobrá tabule.  Přestože sám podporují moderní technické přístupy ve školství, jsem jako starý kantor přesvědčen., že stále nejsou a ještě dlouho nebudou překonány.

Přeji mu, aby se podařilo alespoň některé z jím uváděných bodů naplnit. A k těm svým doplňujícím návrhům? Nepočítám s tím, že svůj návrh o ně rozšíří. Ale třeba o nich se svými spolupracovníky alespoň popřemýšlí. A já se k nim ve svém diáři postupně vrátím a pokusím se je objasnit.