Diskuzní fóra portálu v roce 2010 – část 1.

Vážení kolegové, milí přátelé Metodického portálu, jdeme se vám vyznat (a možná i trochu přiznat).

Dostala jsem totiž za úkol připravit do blogu příspěvek, který by zhodnotil dění v diskuzích v roce 2010. I napadlo mne, že přeci nejsem v diskuzích sama. Mám kolem sebe tým moderátorů, kteří ve fórech odvádějí obrovský kus skvělé práce a přitom své pocity většinou nesmějí projevovat – objektivita si to žádá. A tak nejprve vedu tyhle skvělé lidi sem, aby vám pověděli, jak jejich zcela osobní ohlédnutí za loňským rokem dopadlo.

Lucie Slejšková:
Zkusme si každý takové malé mentální cvičení – vůbec, ale vůbec neotevírejte pro tuto jedinou chvíli diskuse a jen vzpomínejte. Co vám utkvělo za tenhle rok v hlavě? Mně přijde, že to byl rok nabitý. První mě napadá Rada starších. Pamatuji se, jak se někdo na oko čílil, že je stařešina 🙂 Spíš je to ale skupina nadšenců, co sedí u portálu každou volnou chvíli. Když není v diskusi, tak řádí ve wiki. Pak mě napadá grafická změna v diskusích, nad kterou jsem vcelku dlouho skřípala zuby, pak smutněla po staré verzi a nakonec si zvykla. Nakonec ty vylepšené aktuality a rozsáhlejší přehled posledních příspěvků mě s ní docela smířil. Pak mě napadají dvě osobní menší noční můrky – první se jmenovala spamy, druhá Comenia Script 🙂 Obě daly časem pokoj 😉
Z témat mě vždycky bavilo sledovat vše, co se dodehrávalo v technologiích ve škole. Hodně jsem se díky všem diskutujícím přiučila.
Až teď otevřu diskuse, abych se podívala, která fóra a témata vznikla letos, určitě najdu spoustu dalších, která mě zaujala, bavila mě moderovat, nebo dokonce i příjemně provokovala k polemice. Jenže si uvědomuju, že můj hlavní pocit z diskusí se netýká množství zajímavých témat, ale spíš množství zajímavých lidí, kteří přinášeli témata. To by ale mohla být nakonec pěkná vizitka pro komunitní portál, co říkáte?
Malé přání na závěr: ať nám ve škole vydrží nadhled, třeba takhle 🙂

Jana Kneřová:
Moje diskuze a rok s nimi? Především setkání s lidmi, které jejich profese baví, kteří se neustále se snaží způsobit to, aby to ve škole bavilo i jejich žáky. Toho si na nich moc cením. Vybavují se slova písničky: „…ten umí to a ten zas tohle a všichni dohromady uděláme moc.“ Tak třeba, kdysi jsme se začali bavit o týdenních plánech a  dnes  už chodíte rovnou do Wiki, rozšiřujete ji. Každý něco ví a je v něčem dobrý a inspirujících témat tento rok vzniklo  hodně. Předškolkovské  internetové odkazy nakonec nalezly uplatnění v samostatné sekci. Bavilo mě třeba, když jsme si na jaře v předškolce vysadili květinky. A v zimě venku, to byste koukali, co se všechno se dá dělat.  A na to konto jsem se pustili i do kompetencí.
Když se tak na to dívám, tak právě témata týkající se reformy školství patří k nejvíce prohlíženým. Věřím, že v dalším roce se návštěvníci pustí i do psaní příspěvků 🙂 To bych si vážně moc přála.

Přála bych to i speciálnímu vzdělávání. V minulém roce bylo hodně důležité poradit se o tvorbě ŠVP. Nyní už podle něj vyučujete a tak si můžete předat první zkušenosti. Musím říct, že  díky diskuzím jsem si uvědomila, že naše speciální vzdělávání za posledních 20 let urazilo veliký kus cesty. Jenom když se podívám na všechny ty speciálně pedagogické terapie. O to zajímavější bude sledovat, jakým směrem se vzdělávání dětí se speciálními potřebami vydá. Zrušíme speciální školy a budeme následovat třeba Itálii ? Tak na to jsem vážně zvědavá.

Pavlína Hublová:
Hned zpočátku roku mě potěšilo, že budu “tajným agentem” bez povinností. A tak jsem si dál plandala po různých fórech (a že se jich postupně rozrostlo), tu a tam něco napsala a těšila se na reakce.
Nejčastěji jsem nakukovala (stejně jako Lucka) do technologií ve výuce, mám k nim nejblíž. Inspirací pro mne bylo fórum, které se věnuje dalšímu vzdělávání učitelů. Zkušenosti přímých účastníků jsou k nezaplacení. S novým vzhledem jsem se srovnala snadno, později mě potěšilo rozšíření sekce Nejnovější příspěvky.
Díky diskuzím jsem letos potkala mnoho zajímavých lidiček a tuším, že se z toho vyklubalo i pár pěkných přátelství. Rozšířila jsem si obzory, např. jsem si mohla ujasnit, co jsou to myšlenkové mapy a jak je používat ve výuce, jestli souhlasím s trendy dalšího testování žáků, a snad jsem i pár lidem poradila (třeba s interaktivní tabulí) nebo pomohla (třeba začínajícím učitelům).
Přeji modulu Diskuze do nového roku mnoho komunikativních uživatelů a co nejvíce zajímavých témat.

Jenda Zouhar:
I my, moderátoři diskusí, se scházíme. Samozřejmě virtuálně. Potřebujeme to „virtuální lidské propojení a sdílení“. Naše guru a milá kamarádka nám řekla: „Ohlédněte se za minulým rokem. Jak probíhaly diskuse, popište ty zajímavé a sledujte, co bychom mohli dále zlepšovat.“  (Vidíte, evaluaci naše vůdkyně ovládá.)
Shodou okolností jsem se pak díval na kousek pořadu Dopis pro tebe. Nějaká paní ze Slovenska si tam přála poznat dvě internetové kamarádky, se kterými si již dva roky skypuje. Byl to dámy v letech a o to více jsme si uvědomil, jak platí to známe rčení „Člověk je tvor sociální.“
A myšlenky se mi obrátily k našemu portálu. Ano, platí to i pro nás – obec učitelskou – dvojnásob. Potřebujeme věci sdílet, radit se a také prolít tu slzičku smutku nad tím, co se nedaří a co je ve školství špatně (a není toho málo). Samozřejmě pak také, že se nám učitelům strašně nedostává slova ocenění  jak od rodičů, dětí a (bohužel) často také od nadřízených. A zde tu zpětnou vazbu můžeme dostat od spřízněných duší.
Vybrat nejzajímavější diskusi? To je opravdu těžké. Oceňuji všechny. Mnohokrát se stalo, že někdo otevřel diskusní téma a to dlouho „stálo“ a najednou, po dvou, třech měsících najednou oslovilo několik dalších členů naší rodiny a, jak  my říkáme, „rozjelo se“.
Ale co mne nejvíce uchvacuje, je ten velký potenciál, který je mezi učiteli. Kolikrát už jsem se sám obohatil nějakými informace, odkazy, nebo moudrými myšlenkami. A to je to nejcennější: vzniká pomalu ale jistě komunita učitelů, kteří nejsou uzavřeni ve svém kabinetě, ale sdílejí své myšlenky se širokou obcí svých kolegů. A jak dobře víme, dva (tisíc) je určitě více než jeden. A možná nás to povede k tomu, že naše obec praktikujících učitelů bude tak silná, že bude tlačit na nadřízené a bude vyžadovat ty správné reformy ku prospěchu dětí.

Lenka:
Howgh…
Po tomhle si radši ta svá čísla a seznamy nechám na druhou část našeho lednového bilancování…

Ale co vy? Jak běžel váš loňský rok s diskuzemi?

AKTUALIZACE: Druhá část bilancování roku 2010 v diskuzích je vám k dispozici zde.