PISA a čtenářská gramotnost (nejen) v diskuzi

Všelijaká moudrá i méně moudrá prohlášení k výsledkům testování PISA prolétala donedávna sdělovacími prostředky jako žhavé střely (než je „vystřídalo“ ministerstvo životního prostředí). Čtenářská gramotnost se najednou snesla výšin a leckdo se k ní vyjadřuje v médiích. Častou jsou to informace zjednodušené, až  „Bleskové“. Kdybyste si přes vánoční prázdniny chtěli o tom přečíst něco jiného, nebo se dokonce vyjádřit, pak následující návrhy patří právě vám.

Pospíšili jsme si totiž a hned po zveřejnění výsledků jsme otevřeli diskuzi, která byla nasnadě: Proč v testech PISA propadli žáci ve čtenářské gramotnosti? Pokud máte „proto“, přidejte ho.

Metodický portál také otisk článek pana Bořivoje Brdičky „Bude PISA 2009 pro nás poučením?“. Četli jste? Chtěli bychom odpovědět panu Brdičkovi na jeho závěrečnou otázku: „Co myslíte, poučíme se ze současného krizového vývoje včas? Mám naději?“ a také nás pochopitelně zajímá, co si myslíte vy. A tak jsme založili další diskuzi, s názvem Co dělat a co rozhodně ne, aby příští PISA dopadla lépe? Diskuze už je poměrně obsáhlá, ale nesmírně zajímavá.

Obratem vyšla ve VÚP publikace „Gramotnosti ve vzdělávání“. Máte ji k dispozici i volně ke stažení ve formátu PDF. Kromě odpovědí na to, co jsou „gramotnosti“, tam najdete i jak se promítají do obsahu a cílů základního vzdělávání, včetně příkladů či inspirací.

A ještě bych přidala jeden další námět ke čtení. V rámci projektu Kurikulum G probíhá výzkum průběhu kurikulární reformy na gymnáziích. Informace a shrnutí najdete v digifoliu. Pokud se nechcete pustit do podrobných výsledků šetření, můžete ochutnat alespoň tiskovou zprávu.

Máte nějaký další šikovný námět, co si k tématu přečíst? Nasměrujte nás v komentářích…