Pozor! Jste na staveništi. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Brána hrdinů ekurzu Klíčové kompetence

Na začátku byl pocit, že je konečně na čase pořádně se přesvědčit, že ty „klíčovky“ fungují a že se to „dá učit“ i na dálku. Zkrátka že se ty nápady, které jsem s kolegyněmi měla, dají skutečně použít ve škole a ne jen na semináři 🙂 a že se k tomu nemusíme s učiteli vidět, protože je to stojí hodně času a je to drahé, ale že mohou studovat na dálku. Tedy jako že e-learningově :-). Samy jsme nevěděly, zda tomu máme věřit… A přitom za pár dní skončí první studenti v našem kurzu.

Když jsem s nápadem na e-learningový kurz, který by učil učitele pracovat s „klíčovkami“ v hodinách, přišla za Hankou Košťálovou, s odvahou a zápalem sobě vlastním mi na to řekla: „Teda, Lucko, to by mě samotnou zajímalo, jestli to bude fungovat“. Přizvali jsme ještě Renču Trčkovou z Prázdninové školy Lipnice a vytvořily kurz. „Je to dobrý, ale chce to zkrátit“… Pravda, kurz jsme vymyslely na čtyři měsíce, celkem 8 lekcí. Ale nějak se nám nedařilo jej udělat kratší, aby to celé dávalo smysl. „V tom kurzu vám lidi nevydrží, je to moc náročný“… Jenže učte někoho, jak pracovat s klíčovkami v hodině tak, že si o tom bude číst texty, ha! Do kurzu se přihlásilo víc jak sto lidí, nabrat jsme mohli do prvního běhu jen 24.

Na konci ledna jsme začali a ve středu 26. 5. máme závěrečný tutoriál. Z 24 studentů kurz dokončilo 22. Dvě paní učitelky musely z vážných důvodů kurz přerušit a nastoupí do kurzu v druhém běhu. Musím říct, že už to číslo mě hrozně překvapilo. Tenhle kurz totiž vůbec nebyl „zadarmo“. Studenti pořád něco dělali, lekce byly docela nabité, četli, psali do diskusí, reflektovali do svého e-deníčku, čas od času s námi tutorkami skypovali (rozděleni do trojic, v nichž pracovali po celou dobu kurzu), museli překonat řadu technických novot. Klobouk dolů.

To „nejlepší“ mělo přijít na konci kurzu. Studenti si připravili svou hodinu (využili všechny informace a dovednosti, které získali během kurzu), získali souhlasy rodičů a žáků a – natočili se na video. Chápete?!? Jakou to chtělo odvahu, chuť a motivaci… Sice jsme během kurzu rozebírali cizí videonahrávky, takže jsme už s videem měli nějakou zkušenost, ale tohle bylo jiné kafe. Tady šel každý sám se svou kůží na trh. A to si ještě představte, že několik paní učitelek bylo právě v této době na mateřské dovolené, takže si musely ve své původní škole, nebo ve škole, kam měly nastoupit, „vypůjčit“ třídu a natočit hodinu s dětmi, které viděly poprvé v životě – a pak zase šly domů. Znovu smekám.

Když jsme studentům na začátku kurzu, na vstupním tutoriálu, kurz představovaly, snažily jsme se jim říct vše, co je čeká. Nacvičili jsme s nimi práci v kurzu a skypování. bavili jsme o tom, co jim může dát natočení vlastní hodiny na video. A přitom se trošku bály, jestli jsme to nepřepískly a jestli nám v kurzu zůstanou.

Na úplné bilancování je ještě brzy – bude hlavně náležet studentům na závěrečném tutoriálu. Ale už dneska, když mám za sebou několik závěrečných skypů s trojicemi, s nimiž jsme jejich hodiny společně reflektovali, jsem přesvědčená, že to byl krok dobrým směrem. Všichni měli trošku z videa obavy. A jak by ne. Ale všichni do toho šli, byli ochotni se na sebe podívat a pak si o své hodině povídat s ostatními, ocenit se a nechat se ocenit a taky vyslechnout zpětnou vazbu. A mnozí by se nechali natočit znovu, protože si myslí, že jim to může pomoci. Co víc jsme si mohly jako autorky kurzu přát, než když nám studentka řekne – „Těch klíčovek se už nebojím, už vím, co můžu dělat.“

Milí studenti, jsem na vás moc hrdá a smekám před vámi. A jestli si myslíte, že kurz dal něco především vám, tak vězte, že i nám tutorkám dal hodně. Například nyní víme, že i dovednosti se dají docela dobře na dálku s pomocí technologií natrénovat, když je vzájemná ochota využít potenciál IT. A taky víme, že učitelé jsou nejen nadšenci, ale i profíci, kteří na sobě umí pracovat a věří, že zpětná vazba je to, co jim může pomoci růst. A že to jsou lidé, kteří si dovedou klást otázky a hledat na ně odpovědi a raději hledají, !jak by to šlo“, než  povídají o tom, „jak by to nešlo“.

Díky díky. Ono to chce fakt úsilí absolvovat kurz…