Psaní diktátů

Chlapec měl velký problém při psaní diktátů. Občas se mu stalo, že moc dlouho přemýšlel jaké i/y patří do daného slova a paní učitelka mu s diktováním „utekla“. Snažila jsem se chlapci větu zopakovat, ale bral to jako osobní prohru a nechtěl ode mě nic slyšet. Vztekal se, nadával si, že je k ničemu a diktáty pro něj byly velkým stresem. Napřed jsme se s paní učitelkou domluvily, že bude diktovat pomaleji, ale chlapcovo tempo při diktátech bylo opravdu velmi pomalé, ostatní děti ztrácely pozornost, začínaly opisovat a nudily se. Zkusila jsem psát s chlapcem diktáty mimo třídu, ale vysvětloval si to tak, že je hloupý a nezvládá psát se spolužáky. Pak mě napadlo vyrobit mu kartičky, na nichž je dané slovo či slovní spojení napsáno z jedné strany s i a z druhé s y. Před každým diktátem se zeptám paní učitelky, co v něm bude, a z kousku tvrdého papíru vyrobím kartičky. Chlapec se pak během psaní na kartičku podívá a většinou zvolí správnou variantu. Navíc mu to zabere mnohem méně času, než když se snaží představit si slovo sám. Odpadlo i časté „zmizíkování“ a přepisování během diktátů. Chlapec je mnohem klidnější. Občas zkouším neukázat mu kartičku hned, ale nechám ho chvíli přemýšlet a někdy už ani kartičku nepotřebuje. Chlapec je rád, že může psát diktát ve třídě, drží tempo se spolužáky a nijak „nevyčnívá“, což je pro něj velmi důležité.

Bc. Markéta Dobiášová, asistentka dítěte s ADHD


Ukázka pochází z portfolia Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD, které bylo vytvořeno v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD (Číslo projektu: CZ.1.07/1.2.12/01.0002). http://www.neklidne-deti.cz/

DOBIÁŠOVÁ, M.; HÁJKOVÁ, M.; NEŠPOROVÁ, M. Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD: Portfolio vytvořené v rámci projektu Prohlubování klíčových kompetencí pedagogů, jiných odborníků a rodičů jako podpora vzdělávání dětí se syndromem ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči, 2015.