Inkluze?!?

Začínám zvláštním příspěvkem.Vložím sem text mailíku,který jsem poslala Asociaci speciálních pedagogů. Reaguji tam na pozdní rozeslání přihlášek do diskuse panelu Rovný přístup ke vzdělání. A také vznáším několik otázek,které mě napadly,když jsem přemýšlela o tom, na co bych se já ptala,kdybych mohla být oné diskusi přítomna. Jedná se o otázku uskutečnění nebo neuskutečnění inkluzivního vzdělávání v naší republice. Jedná se o to,jakým způsobem je tato otázka doposud řešena. Možná, že se tu po čase sejde pár nápadíků,které budeme moci dále prezentovat přes výše uvedenou Asociaci a podílet se na dalším možném vzdělávání zdravotně postižených dětí.
A nyní můj text mailu:
Dobrý den,

Dnes (19.9.2012) jsme našli v datové schránce školy pozvánku na panelovou diskusi pořádanou ombudsmanem a dalšími subjekty. Zaráží mě, ža tato pozvánka došla nyní, přitom pro registraci do diskuse byl rozhodný den 7.9.2012!!!. Je zde odkaz na Asociaci spec.ped. Marně jsem na vašich stránkách hledala jediný odkaz na toto zítřejší setkání. Přitom jste v dopise uvedeni jako zástupci speciálních pedagogů, kteří by se případné diskuse chtěli účastnit!!!!
Přitom máme skutečně mnoho otázek, které se týkají následující debaty a celé problematiky inkluzivního vzdělávání. Nevím zda není pozdě takové otázky ještě teď klást,ale třeba budete mít další setkání a tak budete moci tlumočit naše připomínky a náměty,případně otázky.

Otázky:
1/Proč jsme dostali pozvání od kanceláře ombudsmana tak pozdě ( konkrétně 18.9.2012 v 9.00 hodin)?

2/Kdo především má zájem na inkluzi v ČR? (jde o zájmy určité etnické skupiny nebo se také někdo ptal rodičů mentálně postižených?)

3/Proč o otázce školské diskutuje tolik různých organizací, které se zabývají lidskými právy,a nejsou tu zastoupeny organizace sdružující postižené a představitelé školství,především praktici?

4/Kdo a jak kdy definoval  „nejlepší zájem dítěte“ ( Úmluva o právech dítěte). Neboť nejlepší zájem nemusí být stejný u každého jednotlivého dítěte – pro jednoho je inkluze přijatelná ,pro druhého ani omylem. Dosavadní diskuse o inkluzi je vedena pouze jedním směrem,a to snahou o striktní zrušení speciálních škol všeho typu a umožnění vzdělávání zdravotně postižených pouze v hlavním proudu škol. CHYBÍ VÝBĚR MOŽNOSTÍ.

5/Když někdo argumentuje vyspělými zeměmi (málokdy se ale dozvíme konkrétní stát) a jejich školstvím bez speciálních škol, už se nedozvíme JAKÝMI PROSTŘEDKY,ZA JAK DLOUHÝ ČASOVÝ ÚSEK A MNOŽSTVÍ FINANCÍ KTERÉ VEDLY K TOMUTO DNEŠNÍMU STAVU ŠKOLSTVÍ ONĚCH ZEMÍ. Skoro nikdy se nemluví o mnoha vyspělých státech, kde tzv. segregované školství zůstává a je kladně hodnoceno.

6/Kdy proběhne ŠIROKÁ DISKUSE VŠECH TYPŮ PEDAGOGŮ,PSYCHOLOGŮ,PSYCHIATRŮ k tomuto tématu a přestane se vařit polívčička jen na úrovni pár zmocněnců kdesi v Praze? (jestliže jsem se kdekoli pokoušela diskutovat a argumentovat o inkluzi, vždy jsem jako praktik byla pouze dehonestována nařčením, že mi jde o „fleka“ a proto se snažím. Pádné argumenty nikoho nezajímaly.)

7/Je možné v dnešní době,kdy prostředky do školství byly a bohužel ještě nejspíš budou DRASTICKY SEŠKRTÁNY dělat něco s názvem inkluze? Copak by byly peníze na pedagogické asistenty , speciální pedagogy pracující paralelně s „normálním“ pedagogem v jedné třídě? Nedopadne vše tak jako rušení mateřských škol?Vzpomene si vůbec ještě někdo,proč byly MŠ rušeny? Také prý k tomu vedly humánní důvody – matky mají být s dětmi,rodina. Zrušením došlo k devastaci předškolního vzdělání a nikdo neměl na výběr. Dnes se vše řeší pitomoučkými nápady jak tento stav změnit,ale asi je už příliš pozdě. A nedopadne to tak I se speciálními školami? Až je někdo mávnutím proutku zruší a po pár letech se příjde na to, že to byla hloupost, kdo to kdy dá dohromady? Za co?

8/Proč se u bývalých zvláštních škol mluví o „žádném“ nebo “ neplnohodnotném“ vzdělání? Tito žáci jsou vzděláváni v rámci jejich možností.Více prostě nejsou schopni vstřebat I kdyby s e o to pokoušel sám ombudsman. Už někdy někdo prováděl srovnání znalostí žáků 9. ročníků zvláštních škola a slabých žáků základek vycházejících ze 7.,8. ročníku? Asi by se divil, že možná ti „zvláštňáci “ umí více.

Vážení zástupci nás – speciálních pedagogů, více myšlenek mě napadne samozřejmě zítra a pozítří. Pro dnešek asi takto.
Najde se někdo,kdo mé otázky bude tlumočit a odpoví mi meilíkem, že si toto přečetl a akceptoval?

Předem děkuji za spolupráci a ráda budu i nadále pokračovat v načaté diskusi,

Za všechny spec.ped v naší škole Mgr.Jana Karvaiová